Paketi – predizborni ili humanitarni ili i jedno i drugo?

9

Vozilo J.P. “Komunalac”, gepek pun kesa ispunjenih pakovanjima šećera, soli, ulja, pašteta, keksa, sredstava za ličnu higijenu… i po kojom rolnom toalet papira. Predsednik skupštine, pomoćnik predsednika opštine, odbornici, direktori lokalnih javnih ustanova, kandidati i kandidatkinje sa izborne liste “Aleksandar Vučić – za našu decu” i mnogi drugi bliski ovoj grupaciji, od kapije do kapije sa kesama i spiskovima u rukama. Ovo je slika sa pojedinih ulica Dimitrovgrada koju je tokom proteklog petka i subote zabeležila ekipa FAR-a.

This image has an empty alt attribute; its file name is 92-1024x683.jpg

This image has an empty alt attribute; its file name is 93-1024x683.jpg

U neke domove je, kako tvrde pojedini građani kojima je uručen paket, ulazilo i po desetak aktivista, što povlači pitanje da li je za nošenje dveju kesa humanitarne pomoći neophodno toliko mnogo ruku?

Ova aktivnost lokalnih funkcionera i SNS aktivista bi možda prošla i neopaženo da se ne dešava dve nedelje pre održavanja izbora zakazanih za 21. jun ove godine i u toku predizborne kampanje.

This image has an empty alt attribute; its file name is 94-1024x683.jpgNemanja Nenadić, Transparentnost Srbija

FAR je povodom načina na koji se sprovodi raspodela paketa zatražio mišljenje Nemanje Nenadića programskog direktora Transparentnosti Srbija.

“Podela humanitarne pomoći u doba izborne kampanje je uvek nešto što je sporno i nešto što bi trebalo da podleže restrikcijama, međutim, u Srbiji je zakonodavac propustio da ovu oblast uredi i zbog toga za posledicu imamo ovakve situacije i u tekućoj izbornoj kampanji i u ranijim izbornim kampanjama. Naime, ima primera iz drugih zemalja gde su ovakve aktivnosti državnih organa i lokalnih samouprava zabranjene ili ograničene, upravo zbog toga da se ne bi tumačilo da su u pitanju neki pokloni koji treba da utiču na volju birača, odnosno, na njihovo opredeljivanje pri izborima”, kaže za FAR Nenadić.

On ističe da postojeći zakonski propisi zabranjuju da se prilikom takvih aktivnosti pozivaju ili podsećaju građani da treba da glasaju za određenu stranku ili listu na izborima i dodaje:

“Ono što je problem, kao i kod bilo koje druge funkcionerske kampanje je činjenica, da je to veoma teško razdvojiti i da čak i onda kada javni funkcioneri i javni službenici ne pominju izričito svoju političku stranku, sama činjenica da se ovakva aktivnost sprovodi pred izbore daje toj političkoj opciji veliku prednost u odnosu na konkurente, jer onima koji nisu na vlasti nije omogućeno da na sličan način nastupaju i da koriste javne resurse za svoju promociju kao što to mogu oni koji trenutno jesu na vlasti, bilo na republičkom ili na lokalnom nivou.

This image has an empty alt attribute; its file name is 95-1024x683.jpgPavle Dimitrijević, organizacija CRTA

FAR je za komentar zamolio i Pavla Dimitrijevića, zamenika programskog direktora organizacie CRTA, koji je izjavio sledeće:

“Ukoliko su javni funkcioneri tokom raspodele humanitarnih paketa pozivali da se glasa za određenu listu, delili promotivni materijal ili na drugi način promovisali određenu stranku, a humanitarni paketi su plaćeni javnim novcem (iz budžeta lokalne samouprave), onda se radi o zloupotrebi javnih resursa, ali moguće i zloupotrebi javne funkcije u kontekstu kampanje. Na osnovu fotografija se samo mogu videti javni funkcioneri u akciji podele paketa pomoći, te ne možemo zaključiti na osnovu njih da li ima bilo kakvih nedozvoljenih ponašanja. CRTA je inače i u ovom izbornom procesu, kao i ranijim, zabeležila slučajeve organizovanja različitih stranačkih humanitarnih aktivnosti, iako humanitarni rad ne spada pod zakonom predviđene aktivnosti političkih stranaka. Zakon o finansiranju političkih aktivnosti takođe predviđa da troškovi humanitarnih aktivnosti ne mogu biti troškovi redovnog rada stranke ili izborne kampanje. Stranke, međutim, ova pravila efikasno izbegavaju upravo time što se kao učesnici ovih humanitarnih akcija predstavljaju članovi stranaka kao pojedinci, koji su se spontano okupili i sakupili sredstva za humanitarnu pomoć. Dakle, nije zvanično stranka organizator, niti je stranka sa svog računa to platila, pa samim tim nije ni odgovorna.”

This image has an empty alt attribute; its file name is 96-1024x683.jpgVladica Dimitrov, predsednik opštine Dimitrovgrad

O podeli paketa, Vladica Dimitrov, predsednik opštine Dimitrovgrad i prvi na listi za lokalne izbore “Aleksandar Vučič – za našu decu”, 28. maja ove godine je u izjavi za portal FAR i FAR TV rekao da su od strane službe za javne nabavke nabavljeni paketi za penzionere koji imaju primanja ispod 30.000 dinara, koji će biti podeljeni u gradu, dok je u selima i prigradskim naseljima, po njegovim rečima, ta podela već obavljena. Dimitrov je tada naglasio da stranka čiji je član neće sprovoditi kampanju dok se ne podele paketi:

“Hoću odmah da kažem da što se tiče stranke koju ja predstavljam, dok se ne završi ta podela paketa, iz razloga što dobar deo volontera ili ljudi koji dele sigurno ima nekakvu pripadnost nekoj stranci, moja stranka neće raditi nikakvu kampanju dok se to ne završi, da ne bi ušli u varijante bilo kakvih zloupotreba. Tako da znate, jer su ovi paketi bukvalno za penzionere nešto što se zove pomoć zbog epidemije i manje-više pažnja prema penzionerima. Tako da to nema veze sa kampanjom i ograđujem se od bilo čega, bilo kakvog napada tog tipa.”

To što se predsednik opštine “ogradio” i istakao da podela paketa “nema veze sa kampanjom” nije dovoljno da spreči stavljanje ove aktivnosti u kontekst upravo funkcionersko stranačke kampanje usmerene na najsiromašniji deo penzionerske populacije, s obzirom da su skoro sva lica koja su direktno uključena u dodelu paketa ujedno i visoki funkcioneri lokalnog SNS-a, članovi ili kandidati ove stranke za predstojeće izbore. Dimitrov možda jeste privremeno i prividno prekinuo kampanju svoje liste u Dimitrovgradu, ali na republičkom nivou lista pod istim imenom se i dalje svakodnevno i široko promoviše.

This image has an empty alt attribute; its file name is 97-1024x683.jpg

This image has an empty alt attribute; its file name is 98-1024x683.jpg

Da podsetimo, predizborna kampanja u Srbiji zvanično je, nakon prekida, nastavljena 11. maja, pošto su poslanici Skupštine Srbije na sednici 6. maja usvojili Vladin predlog za ukidanje vanrednog stanja i pratećih uredbi. Opštinska izborna komisija u Dimitrovgradu je 11. maja donela rešenje o nastavku sprovođenja izbornih radnji. I ovde se postavlja pitanje zašto je opštinska vlast tempirala javnu nabavku i podelu paketa upravo u period predizborne kampanje umesto da je isto učinila tokom trajanja vanrednog stanja kada je ta pomoć ugroženim građanima bila i najpotrebnija.

Deljenje paketa od strane stranačkih aktivista i funkcioera pod plaštom “humanitarne pomoći” nije novina. Slične metode su primenjivane i u doba pre 5. oktobra, ali i nakon toga kada su humanitarnu pomoć delili i odbornici tadašnjeg DOS-a i DSBJ u Dimitrovgradu, istini za volju van perioda izborne kampanje. Ipak vremenom se nakupilo iskustva, a metode “unapređene”.

“Funkcionerska kampanja” je izraz kojim Transparentnost Srbija označava aktivnosti javnih funkcionera u predizbornom periodu, koje se prikazuju kao njihov “redovan rad”, a suštinski su deo političke promocije. U užem smislu funkcionerska kampanja najčešće se manifestuje kroz promotivne aktivnosti funkcionera: posete firmama, školama, bolnicama, sudovima, otvaranje fabrika, gradilišta, sajmova, potpisivanja ugovora i memoranduma o izgradnji i ulaganju, stipendiranju, predstavljanje planova izgradnje, uručenje stipendija, pomoći i poklona, razgovor sa građanima, radnicima. Za praktičnu identifikaciju “promotivnih aktivnosti” u okviru funkcionerske kampanje mogu poslužiti dva test pitanja – da li je ova aktivnost nešto što će biti iole bitno nakon protoka određenog perioda (kakav će biti efekat) i da li bi se ovo desilo i da li bi funkcionisalo bez prisustva javnog funkcionera.

S. Ivanov

Foto: Stefan Pavić / CRTA / Autonomija

Vest preuzeta sa portala „Far“